torsdag 11 april 2013

4 timmars kroppen

I går skrev jag om Timothy Ferriss bok "4 timmars arbetsvecka", och hur han bland annat utmanade läsaren till att mediefasta. Timothy Ferriss har skrivit ytterligare en bok som heter "4 timmars kroppen" som blivit en enorm succé i USA.

Även denna boken är det makens förtjänst att den kommit till min kännedom. Sedan snart fyra veckor har vi levt efter Ferriss metod som i korta drag går ut på att äta, bönor med något tillägg av kött, kyckling eller fisk samt ägg (det går att variera mer än så men det är det vi anammat och lever efter) för att en dag i veckan svulla järnet och äta  PRECIS vad du vill.  Man får dessutom dricka rödvin även på veckodagarna! Genom att äta så ska man såväl lyckas gå ner i vikt som att trimma kroppen. Han har även ett antal övningar man kan göra för att definiera kroppens muskler i takt med att du blir av med fett.

När jag skriver det så här känns det lite som en body builder-diet men så är inte fallet. Vi äter gott, är mätta och behöver inte avstå rödvinet i veckorna. På lördagar firar vi helg med att äta gott, fika och njuta av något salt eller sött framför en film eller med en bok. I helgen firade vi med en rejäl ostbricka, efter noga inköpta ostar från den lilla lokala ostbutiken som ligger bredvid mitt kontor. Det var ren och skär lyx.

Genom att följa denna dieten, lever vi väldigt billigt i veckorna och kostar på oss lite extra till helgen. Det är inget problem att leva ekologiskt när maten består av bönor och ägg och det känns väldigt mycket helg när vi får frossa på lördagar.

Jag lider inte av någon väldig övervikt, utan ett par kilo extra. Kilona har efter två barnafödslar på kort tid satt sig på ställen som jag tidigare inte har tyckt varit några problem. Detta gör att jag inte riktigt trivs med min kropp. Resultatet på vågen, för min del visar minus 4 kg på snart fyra veckor och då har jag inte tränat det minsta. Det är nästa projekt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar