onsdag 10 april 2013

Mediefasta

 
Låginformationsdieten
 
 
Jag har blivit övertalad av min man att läsa boken ”Fyra timmars arbetsvecka – konsten att leva mer och jobba mindre” skriven av Timothy Ferriss. Boken har legat bredvid min säng i flera veckor i avvaktan på att bli läst, men andra böcker har hela tiden slunkit före i kön. Men så i söndags var det äntligen dags! Till kära makens belåtenhet. Efter en kvälls läsning, cirka 70-80 sidor, hatade jag boken. Men skam den som ger sig, maken var begeistrad och han brukar inte ha (direkt) fel. I går kväll tog jag mig an boken igen och kunde inte sluta läsa!
 
Detta är en bok jag kommer återvända till här på bloggen och det många gånger vill jag lova. Trots att det kanske inte vill vara det så är det en bok om frivillig enkelhet. Maximera dina inkomster genom en minimal arbetsinsats. Använd tiden du får över till att göra de sakerna du verkligen vill redan nu istället för att vänta till pensionen.
 
Ett utav uppdragen i boken går ut på en veckas ”mediefasta”. Det är precis som det låter, avstå från de flesta medier i ditt liv och ”få”  massor utav tid till förfogande till annat.
 
Skippa allt vad tidningar heter, ingen radio, inga ljudböcker. Musik går dock bra att konsumera.
 
Besök inga nyhetssidor på nätet.
 
Inget TV-tittande är tillåtet, förutom en timmes rent nöjestittande per kväll (detta tycker så klart jag är fusk som inte konsumerar TV alls).
 
Ingen bokläsning, förutom hans egen bok (4 timmars arbetsvecka) och skönlitteratur som avslappning innan sänggående.
 
Inget surfande på nätet, förutom sådant som har direkt koppling till arbetsuppgifter som MÅSTE göras samma dag.
 
Vågar du anta utmaningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar