onsdag 17 april 2013

Uppföljning av projekt

För er som följer den här bloggen så är ni bekanta med att jag har en rad projekt rullande. Jag tänkte jag skulle uppdatera er på några av dem i alla fall.

Projekt bilfridag går alldeles utmärkt och det känns som vore helger blir något lugnare av projektet. I alla fall söndagen som vi har utlyst till vår bilfria dag. Dock blir ju lördagen något hetsigare, då vi måste veckohandla och uträtta alla ärenden som vi inte hinner i veckorna. Projektet har bidragit till att vi är mer strukturerade och planerade på lördagen när vi vet att vi inte kan använda bilen på söndagen. Den här helgen ska vi utöka projektet till att vara en bilfri helg. Vi ska således hinna handla mat redan  på fredag kväll för att kunna göra även lördagen mer fri och ledig.

Mitt permanenta projekt 333 har inte genomgått några väldiga förändringar, mer än på makens sida. Där har en vårgarderob inhandlats för många tusingar (mycket nödvändigt) och han har gått från sina 40-talet plagg (inkl ALLT) till 47 plagg. När vi ändå hängde in de nya kläderna åkte några gamla trotjänare ut så egentligen är det nog status quo där!

Mitt projekt "en om dagen" är ju också i det närmaste permanent. Jag älskar ju att slänga, göra mig av med, skänka bort, sälja saker. I och med att vi gjorde om ett rum som vi tidigare nyttjat som förråd ute på tomten, till gym ledde det till en rejäl rensning. Vi hade inte mycket saker där från början, men maken och jag bestämde oss för att vi vill leva efter frivillig enkelhets principer på riktigt. Sagt och gjort, utemöbler såldes på Blocket, cykel likaså, gardinstänger, resväskor, lampor och hyllor åkte på tippen. Kvar blev endast sådan som vi verkligen behöver, trädgårdsredskap, transportburar till katterna, cykelhjälmar, båtsaker och två kartonger med julsaker. Allt detta ryms på en liten yta i vår trädgårdsbod och nu ska det inte in fler saker.

Jag har även "rensat" i min konstskatt, inte på så sätt att jag slängt något, men fler saker har kommit till användning. Jag har gjort iordning ett par gamla ramar jag hade med fotografier som jag tog i min ungdom och satt upp dessa på väggen. Ner åkte en annan tavla som jag tänker ta med mig till mitt kontor på min arbetsplats. På så sätt slapp jag köpa något till mina kala väggar på kontoret.

Jag har även rensat bland barnens kläder och skänkt bort till Myrorna. Äldsta barnet har även i två omgångar nu fått kläder till skänks av mina svärföräldrars grannar. Vi har tacksamt tagit emot såväl flera par byxor, som två jackor och överdragsbyxor.

När det gäller vattenprojektet är det tyvärr för tidigt att utvärdera något än, måste nog stämma av flera fakturor först innan jag kan ropa hej!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar