söndag 7 april 2013

Ekologiskt fairtrademärkt vin

Bara marknadsföring?
 
 
 
Jag "avslöjade" ju i inlägget om  hur min familj bryter mot konventioner, att jag och maken dricker vin till maten även en vardagkväll. Det finns numera en rad ekologiska viner och även en del fairtrade-märkta viner. Om man bara söker på ekologiska viner på systembolagets hemsida så får man 781 träffar...så det finns en del att välja bland. Enligt en nära bekant till mig som är utbildad sommelier vid Restauranghögskolan i Grythyttan, är det vanligt att fina viner odlas med ekologiska metoder, men att de väljer att inte skylta med det. Det är de billiga vinerna som använder det som ett försäljningsargument på flaskorna och boxarna. Han tillade även att man inte ägnar en enda lektionstimme på att prata ekologiska viner under utbildningstiden. Det kanske säger en del...åt båda hållen. Antigen är det bara bullshit alltihop med ekologiska viner eller så är undervisningen i Grythyttan undermålig?  
 
Om ett vin är fairtrade-märkt känns ju i alla fall som ett något högre kvalitetsmärke då man åtminstone "vet" att jordbrukarna haft det okej, eller?
 
Idag vet jag inte vad jag ska tro, men gott smakade det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar