måndag 1 april 2013

Rapport från en påskhelg på Svanen-märkt hotell






Under påskhelgen har familjen bott på Scandic Opalen i Göteborg under några nätter. Vi har bott på Scandic många gånger, såväl i Sverige som i norden, för detta är en kedja som vi återvänder till av många anledningar. En utav anledningarna är deras miljöprofil som jag upplever som mer uttalad och mer ingående än andra svenska hotellkedjors. Jag må vara subjektiv, eftersom Scandic är den hotellkedja jag även har mest erfarenhet av.

Scandic grundande sin miljöprofil redan 1993 och etablerade då ett hållbarhetsprogram som idag är branschledande. Idag har Scandic 120 svanen-märkta hotell. Att ett hotell är svanen-märkt innebär att man minimerar energiförbrukningen, prioriterar förnybara energikällor, sorterar sitt avfall, använder miljömärkta rengöringsmedel, ställer miljökrav på sina leverantörer och minskar hotellets transporter. Ganska självklart kan tyckas, men tänk hur många hotell som inte gör detta...

På Scandic mäter man även förbrukningen av vatten en gång per månad (precis som jag håller på med just nu) och ligger lägre än vad som krävs för att bli godkänd som Svanen-märkt hotell.  Scandic är även en utav grundarna till Stockholm water prize.

Nåväl, detta är inte en reklamtext för Scandic, även om det må låta så. Det som gjorde oss imponerade på "Opalen" som vi bodde på denna gången var frukostbuffén. Denna har vi ätit många gånger och då enbart fått höra att den var utformad av Jamie Oliver.  I "Opalens" restaurang möttes vi av en skylt som informerade oss om att detta var en KRAV-märkt restaurang. Detta gjorde mig ju så klart nyfiken och jag inspekterade innehållet med förstoringsglas. Enligt Scandic ska det finnas minst 20 produkter på frukostbuffén som ska vara ekologiska. 20 produkter på en buffé som innehåller typ 200 olika produkter kan man ju anse inte är speciellt mycket, men sett till de produkter jag och min familj inmundigar till vardags till frukost så var det faktiskt mer än tillräckligt. Dessutom säger Scandic nej till genmodifierade livsmedel.
 




 
 
 



Kaffet var såväl fairtrade-märkt som ekologiskt, äggen var från frigående höns, mjölken och filen var ekologiska (så klart!) och knäckebrödet var ljuvligt...och ekologiskt....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar