fredag 19 april 2013

Hemmagjord yoghurt

YO!

I natt gjorde jag hemmagjord yoghurt medan jag sov! Hur enkelt som helst och mycket trevligt att vakna till hemmagjord färsk yoghurt. Smakerna kan dessutom varieras i det oändliga. Denna gjorde jag till barnen och jag använde deras favorit jordgubbsyoghurt som smaksättare.

Så här gör du:

Börja med att värma ugnen till 50 grader. 

Värm 1 liter mjölk till 95 grader. Jag använde en köttermometer för att hålla koll på temperaturen.
Häll upp den uppvärma mjölken i en sval bunke och låt stå tills vätskan håller 42-43 C. Ta sedan 1 dl av mjölken och blanda med 3/4 dl av valfri yoghurt. Blanda sedan i youghurtblandningen i resten av mjölken. Stäng av ugnen och ställ in bunken i ugnen över natten. 

Avsvalningen tog nästan 30 min, så var inte för trött när du börjar...













Flitens lampa lös hela natten




På morgonen är det bara att plocka fram och börja smaska. Konsistens var något lösare och mer puddinglik än vanlig yoghurt men den rätta syrligheten fanns där. Men det är ju  bara en vanesak. Jag gjorde på mellanmjölk men nästa gång kommer jag nog att pröva den fetare mjölken för att se om konsistensen blir något tjockare. Se till att spara 1 dl av den hemmagjorda yoghurten så att du har tills du ska göra nästa omgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar