tisdag 9 april 2013

Ekonomi -vad lägger jag mina pengar på och hur gör ni?

Som ni förstått vid det här laget är jag en ganska sparsam och modest människa. Jag vänder och vrider på varenda slant och vill egentligen inte betala för nåt (typ i alla fall). Ibland får jag frågan, men vad sparar du dina pengar till då, något måste du ju göra med dom?  Ja, visst självklart. För det första så är det ju ganska kostsamt från början att försörja fyra personer som bor i villa, har tre katter, två bilar och en båt. (allt som inte andas frivillig enkelhet, eller hur?)

Men låt mig förklara, de yttre omständigheterna i vårt liv överensstämmer inte alls med de inre. Vi har valt att bosätta oss utanför stan för att dels få ett större hus, dels få en större tomt och ett läge precis vid såväl en sjö som en skog. Detta är mervärde för oss. För att vi skulle kunna bo så här krävdes det två bilar vilket är ett stort aber för oss, såväl att lägga pengar på varje månad som att underhålla. Men som situationen ser ut för oss idag, med jobb i olika städer från där vi bor, måste vi ha varsin bil. Jag hoppas att det kommer att förändras en dag. Båten äger vi tillsammans med svärfar och på så sätt minskar vi våra kostnader. Båten använder vi till rekreation och för att uppleva naturen tillsammans med familjen.

Vad vi inte väljer att lägga pengar på har jag gått igenom i så många blogginlägg nu att jag måste få berätta vad vi verkligen lägger våra pengar på.

För det första, jag älskar att spara pengar. Pengar på hög ger mig känsla av oberoende och frihet. Bara känslan av att inte behöver jobba heltid, gör att jag orkar jobba heltid, pendla och att ha två små barn. Sparade pengar gör också att vi inte dukar under om vi får ofantligt mycket VAB-dagar under en period eller om någon av oss skulle bli sjuk en period. Sparade pengar gör att vi kan förgylla vår tillvaro med sådant vi verkligen vill lägga pengar på.

Jag har till exempel en fäbless för heminredning och då menar jag riktiga möbler av kvalitet och design. Dessa köper jag smart begagnat och ser alltid till att få bra pris, men det kostar ju ändå mer än att handla på till exempel IKEA. Detta gör jag dels för att jag tycker det är snyggt och för att det är ett verkligt intresse hos mig, skandinaviskt design. Men jag gör det också av ett nytto-aspekt. Vet jag att jag köper bra traditionella hantverk som dessutom har ett värde över tid, vet jag också att jag inte kommer behöva byta ut möblerna. I de fallen vi köper något på IKEA vet jag med mig att denna möbel kommer inte bli en livslång tingest i mitt hem, oavsett hållbarhet eller design. Det bara är så och därför köper jag inte heller möbler på IKEA.

I våras när vi flyttade behövde vi bara komplettera med ett fåtal saker till vårt nya hem trots att det var  över 60 kvm större än vårt gamla hus på grund av att vi hade så bra saker från scratch, många gånger vill ju folk byta ut allt de har när de flyttar men inte vi!

När vi inte lägger våra pengar på möbler eller investeringar i huset, så väljer vi att lägga pengarna på att resa. Vi har haft som målsättning att komma iväg på tre resor om året nu när vi har barn, men bara lyckats med detta två år, sedan kom flytten till nytt hus emellan. Vi hoppas kunna återuppta den målsättningen. Vi åker då två kortare resor av långweekendtyp till något trevligt europeiskt resmål och en sommarsemester på två veckor till någon solig ort. I takt med att barnen blir större kanske vi kommer att resa annorlunda i och med att vi förhoppningsvis kommer att kunna flyga längre bort och då blir det kanske inte tre resor om året utan två. Vi får se, men resandet är nummer två av prioriteringar.

Prioritering tre är mat. Vi väljer att lägga pengar på mat och vin och vi låter maten få kosta pengar. Detta har jag också gått igenom i så många inlägg att det knappast behövs skrivas mer än så.

Vad lägger du dina pengar på?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar