tisdag 30 april 2013

Det här med barnkläder...igen

Alltså det här med barnkläder och andra saker till barn, leksaker, barnvagnar, spjälsängar, kan vi inte bara starta ett stort internationellt nätverk där sakerna bara skänks om och om igen i en enda stor rundgång?

För någon vecka sedan kom jag och en kollega på jobbet att prata om barnkläder. Hon sa att hon hade så mycket sparat ända sedan hennes barn var bebisar (i dag 6 och 8 år gamla) och att det var ett sådant jobb att rensa och sälja allt styckvis att hon drog sig för att göra det. Jag sa att jag gärna köpte kläder av henne och att det inte spelade så stor roll vad det var för något så länge det var storlekar som är "kommande" för mina barn.

Det gick någon vecka och sedan kom hon med kassarna fulla till jobbet. Jag köpte allt osett och det ångrar jag inte. För 350 kronor fick äldsta barnet ny vårjacka, två par snygga kängor att använda höst och vår, två par sandaler, ett par gympadojor, mängder med t-shirts och pyjamas, badkläder i både shortsmodell och i hel baddräkt. Listan kan göras hur lång som helst. Mitt äldsta barn är nu klädd för året för 350 kr och min kollega blev av med sådant som bara upptog plats hemma hos henne.

Visst allt blir kanske inte 100 procent matchat och eller den typen utav kläder som jag alla gånger skulle ha köpt själv, men i det här fallet vad spelar det för roll? Ett par plagg här och där som man inte tycker om kan man väl skänka vidare i sånt fall och är kläderna svåra att matcha strunta antingen i det eller köpt ett par jeans eller två och sen brukar saken vara biff! I det här fallet var det dessutom tvärtom i flera fall, till exempel de två paren kängor. Jättesnygga kängor som passar både killar och tjejer i retrostil som jag fullständigt förälskade mig i.

Jag önskade så att fler gjorde såväl som min kollega som jag själv. Släng ut lite krokar här och där och jag lovar att du får napp! Vem kan du fråga idag efter något som du är i behov av?

Idag har jag med mig tomatplantor och chiliplantor till jobbet för allmän utdelning. Det är vad jag för närvarande kan bidra med till mina närmaste.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar